راهنمای انتخاب پرده برای منزل و گزینه های پیش رو

choose-the-perfect-screen (1).jpg

راهنمای انتخاب پرده ی مناسب برای منزل

 انتخاب پرده ی مناسب برای فضاهای مختلف خانه به دلیل تنوع زیاد در مدل ها و پارچه ها، فرآیندی بسیار چالش برانگیز است. در مطلب قبلی درباره راهنمای انتخاب پرده، به نکاتی درباره ی طرح، رنگ و اندازه ی مناسب پارچه  برای پرده پرداختیم که پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را مطالعه کنید.

در این بخش طرح های مختلف پرده و مدل های مناسب برای فضاهای مختلف خانه را معرفی خواهیم کرد.choose-the-perfect-screen (15).jpg

 در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

 

استفاده از والان پرده

استفاده از والان جوی متفاوت در اتاق ایجاد می کند و تاثیر زیادی در جلوه ی پرده ها دارد. به همین دلیل در انتخاب پرده برای فضاهای مختلف باید توجه ویژه ای به مدل و سبک والانی که انتخاب می کنید داشته باشید.

choose-the-perfect-screen (16).jpg

والان می تواند به تنهایی استفاده شود یا به عنوان تکمیل کننده، بالای پرده دو لنگه آویزان شود. می توان از والان برای مخفی کردن میله پرده استفاده کرد.

استفاده از والان به تنهایی

choose-the-perfect-screen (14).jpg

یک والان ساده که به تنهایی آویزان می شود به فضا جلوه و حسی شاعرانه  می دهد. معمولا از این مدل پرده بیشتر در آشپزخانه ها استفاده می شود. به این دلیل که در آشپزخانه فضای زیادی از زیر پنجره تا سطح کابینت موجود نیست، همچنین در این حالت کار و نظافت راحت تر و ایمنی بیشتر می شود.

 

استفاده از والان روی پرده

والان های دکوراتیو پرکار که بخش هایی از آن از دو طرف آویزان می شوند(گوشواره ها)، می توانند به نقطه ی کانونی در قسمت بالای پرده تبدیل شوند. برای مثال در والان های سبک ویکتوریایی معمولا از پارچه های سنگین استفاده می شود که در نهایت فرم یک آویز زینتی را به خود می گیرند.

choose-the-perfect-screen (8).jpg

شال ها

شال های کوتاه تر می توانند قدی کوتاه تر از کف پنجره داشته باشند و یا حتی طراحی آن ها می تواند به گونه ای باشد که یک طرفشان آن کوتاه تر از طرف دیگر باشد.

شال های پارچه ای پرده، فضای اتاق را باشکوه تر و لطیف تر می کنند.این شال ها از تکه های پارچه ای بلند با جنس سبک و ظریف دوخته می شوند و به شیوه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. شال را می توان به دو طرف پنجره گره زد یا به یک دیوارکوب حلقه کرد ویا به شکل آزاد آن را دور یک دسته یا میل پرده پیچید.

choose-the-perfect-screen (13).jpg

با بلند تر در نظر گرفتن قد پرده می توان حس شاعرانه تری ایجاد کرد، به گونه ای که پارچه ها روی سطح زمین بریزند و قابی لطیف برای پنجره بسازند.

 

choose-the-perfect-screen (3).jpg

  • طرح های مختلف پرده خانه

چگونگی قرار گرفتن روی پنجره و مرتب و آراسته شدن انواع پرده ها،  می تواند در انتخاب مدل پرده ی مناسب به شما ایده بدهند. چرا که تأثیر زیادی در ظاهر و مدل پرده، همچنین نوری که وارد فضای شما می شود و حریم شخصی تان دارد. در ادامه ما چند روش برای سازماندهی پرده ها را به شما معرفی می کنیم.

choose-the-perfect-screen (4).jpg

لایه های روی هم آمده (اوورلپ)

اگر پارچه های زیبایی دارید که طولشان زیاد است می توانید از آن ها به شکل «اوورلپ»- که لبه هایشان روی هم قرارگیرد- به عنوان پرده استفاده کنید. این مدل پرده که نمونه ی آن را در شکل زیر مشاهده می کنید، پنجره را به طور کامل نمی پوشاند؛ بنابراین این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است مقداری نور مزاحم وارد اتاقتان  شود. این طرح پرده حال و هوایی ساده و خودمانی به فضا می دهد و برای فضایی مثل اتاق خواب مناسب است.

choose-the-perfect-screen (19).jpg

مدل خیمه ای

پرده مدل خیمه ای می تواند آزادانه آویزان باشد یا با یک حلقه ی فلزی یا جا دکمه ای که در پارچه تعبیه می شود، روی قلاب دیواری قرار بگیرد.

مزیت استفاده از این مدل، کنترل بیشتر حریم شخصی است. علاوه بر این با این مدل پرده می توان انتخاب کرد که چه میزان نور وارد اتاق شود.

برای استفاده مؤثرتر از این مدل پرده ها در دکوراسیون می توانید از کنار هم گذاشتن و ترکیب پارچه های دکوراتیوی که با هم همنشینی مناسبی دارند، در قسمت پشت و روی پرده بهره بگیرید؛ به این ترتیب وقتی پرده کنار زده می شود و دو طرف آن نمایان می شود، جلوه ای شیک و متفاوت در خانه ی شما ایجاد می کند.

choose-the-perfect-screen (18).jpg

استفاده از دستک پرده

دستک ها یا بندهای پرده برای نگه داشتن پرده ها در جای خود طراحی می شوند، به ویژه برای زمانی که نخواهیم سر راه باشند یا وقتی در ها یا پنجره ها باز هستند باد در آن ها نپیچد.

مدل های مختلف دستک برای پرده مثل انواع ریسمان ها و قیطان ها وجود دارد که معمولاً انتهایشان ریشه دار یا منگوله دار است. علاوه بر این می توانید این دستکها را به شکل های خلاقانه و یا با استفاده از پارچه ای از جنس پرده و یا در رنگی متضاد با آن درست کنید.

 

پرده مدل ساعت شنی

اگر قصد دارید برای پشت در یا پنجره های بلند و باریک منزلتان پرده انتخاب کنید می توانید از مدل ساعت شنی استفاده کنید. به این شکل که پارچه را از دو قسمت بالا و پایین با میله ثابت کنید و قسمت میانی را با یک بند نگه دارید.یک روش دیگر این است که تنها قسمت میانی را با بند جمع کنید و پایین پرده را به همان شکل روی زمین رها بگذارید. این کار باعث می شود هم پنجره ی باریک منزلتان زیباتر به نظر برسد، هم ورورد نور از این پنجره بیشتر بشود.

choose-the-perfect-screen (17).jpg

اگر می خواهید منزلتان ظاهری متفاوت و امروزی تر داشته باشد و نور و حریم شخصی تان را راحت تر کنترل کنید، می توانید از انواع شیدها و پرده های کرکره ای که در یکی از مطالب قبلی سایت به آن ها پرداختیم، در ترکیب با پرده های معمولی استفاده کنید. اگر به این سبک پرده ها علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را نیز مطالعه کنید.

  • انواع طرح دوخت بالای پرده

دوخت بالای پرده، به قسمتی گفته می شود که امکان وصل پرده به میله، ریل و… را ایجاد می کند. در واقع شکل آویزان شدن پرده به مدلی که برای دوخت این قسمت انتخاب می کنید، بستگی دارد. گزینه های زیادی برای طرح دوخت بالای پرده وجود دارد، اما در انتخاب آن باید به جنس و عرض پارچه ای که در اختیار دارید و جایی که قرار است پرده را نصب کنید، توجه داشته باشید.

 اگر هنوز پارچه ی مورد نظرتان را تهیه نکرده اید، پیشنهاد می کنیم ابتدا طرح دوخت پرده را انتخاب کنید، سپس به سراغ خرید پارچه بروید. در ادامه چند نمونه از طرح های پر طرفدار برای دوخت پرده را به شما معرفی می کنیم:

choose-the-perfect-screen (10).jpg

 پلیسه فرانسوی

پلیسه فرانسوی به طور ویژه و خاص برای دکوراسیون فضاهایی مثل فضای غذاخوری های رسمی یا اتاق خواب مناسب اند.

choose-the-perfect-screen (9).jpg

 پرده ی پلیسه دار گیلاسی

این مدل دوخت بیشتر برای  پارچه های سنگین استفاده می شود و بیشتر مناسب اتاق هایی با دکوراسیون رسمی مثل سالن پذیرایی است. دقت کنید که این مدل چین برای پرده های کوچک مناسب نیست زیرا در این حالت جام ها به شکل منظم کنار هم تنظیم نخواهند شد.

choose-the-perfect-screen (7).jpg

 چین سوزنی (پلیسه مدادی)

پلیسه های مدادی از یکسری تاهای عمیق ایجاد شده در کنار هم، در قسمت بالایی پرده تشکیل شده اند که  شبیه مدادهایی به شکل عمودی در کنار یکدیگر قرارمی گیرند. در قسمت بالای این مدل پرده یک نخ نازک وجود دارد، که می توان از آن برای مرتب کردن چین پلیسه ها و تنظیم پهنای قسمت بالای پرده با پهنای پنجره استفاده کرد.

 

choose-the-perfect-screen (11).jpg

 پلیسه ی کاتیج

این مدل پلیسه ها روش تنظیم کردن ساده تری برای پرده ها دارند و برای اتاق های غیر رسمی مناسب هستند. مثل اتاق خواب کودکان یا آشپزخانه. پلیسه های کاتیج با یک نوار پرده ی حدوداً ۳ سانتیمتری به راحتی ایجاد می شوند که باید قسمت تا حدود ۵ سانتیمتر مانده به بالای پرده به آن دوخته شود.

choose-the-perfect-screen (6).jpg

 

 بندهای پارچه ای

اگر به دنبال جلوه ای غیر رسمی تر، راحت تر و مدرن برای اتاقتان هستید این مدل دوخت را به شما پیشنهاد می کنیم. در اینجا یک سری حلقه ی صاف پارچه ای(که معمولا از پارچه ی پرده درست می شوند) به قسمت بالای پرده وصل می شوند و دور میل پرده قرار می گیرند. این مدل برای  پرده هایی کارآمد است که نیاز به جمع کردنشان برای ورود نور نباشد زیرا حلقه ها نمی توانند به راحتی روی میله حرکت کنند.

choose-the-perfect-screen (2).jpg

 مدل پانچ (گلوله ای)

این مدل پرده بیشتر برای اتاق هایی با سبک جدید و امروزی مناسب است. در اینجا فقط کافی است لبه ی پارچه را تا بزنید و به اندازه ی قطر میل پرده، پارچه تان را پانچ کنید.